تاثیر استرس بر بدن

استرس می‌تواند برای سیستم گوارشی خطرناک باشد. همه ی ما می‌دانیم که یک رژیم غذایی بد برای سلامتی مضر است و می‌تواند باعث اختلال در سیستم های گوارش ، قلبی ، تنفسی و … شود. یک تحقیق که در دانشگاه بریام یانگ (BYU) که یک دانشگاه پژوهش محور است انجام شده، مدعی است تاثیر استرس بر بدن می تواند به اندازه‌ ی یک رژیم غذایی بد برای بدن ما مضر باشد.

در این مطالعه‌‌ی تازه که آقای لوبا بریج‌ واتر استاد میکروب‌ شناسی و زیست مولکولی شاغل در دانشگاه بریگام یانگ، انجام داده، مشاهده شده که وقتی موش‌‌های ماده تحت استرس باشند، میکروبیوم‌‌های روده‌ آنها، یعنی میکروب‌‌هایی که برای هضم و متابولیسم حیاتی هستند، به همان گونه‌‌ای تغییر می‌کنند که به هنگام داشتن یک رژیم پرچرب.

“شما میتوانید مقاله اضطراب چیست را از این لینک بخوانید

بریج‌ واتر درباره اثر استرس بر بدن می‌گوید:

“استرس می‌‌تواند به صورت‌‌های مختلفی زیان‌ آور باشد، اما این تحقیق از آن‌ جهت مهم است که استرس را به تغییرات میکروبیوم‌‌های روده در جنس ماده مرتبط می‌‌کند.” بریج واتر در ادامه بیان می‌کند: “برخی اوقات ما استرس را یک پدیده‌ صرفا روانی در نظر می‌‌گیریم، در حالی که استرس باعث وقوع تغییرات فیزیکی هم می‌‌شود.”

بریج‌ واتر و همکاران او در دانشگاه شانگ‌‌های، گروه بزرگی از موش‌ های ۸ هفته‌‌ای را تحت آزمایش قرار دادند. آن‌‌ها نیمی از موش‌‌ها را تحت رژیم غذایی پرچرب قرار دادند. بعد از ۱۶ هفته، آن‌‌ها کل موش‌‌ها را تحت استرس متوسط برای مدت ۱۸ روز قرار دادند.

سپس محققان DNA میکروبی استخراج‌ شده از مدفوع موش‌‌ها را پیش و پس از اعمال استرس بررسی کردند تا ببینند که میکروبیوم‌‌های روده‌ی آن‌‌ها تغییری کرده‌اند یا نه. آن‌‌ها همچنین میزان اضطراب موش‌ها را با توجه به اینکه آن‌ها با چه تکرری، به چه جاهایی از یک محیطِ باز سرک می‌کشیدند، اندازه گیری کردند.

 

برای دریافت مقاله استرس چیست کلیک کنید

تاثیر استرس بر موش های نر و ماده

پژوهشگران در این پژوهش تغییرات مهمی را بین دو جنس ماده و نر مشاهده کردند. موش های نری که رژیم غذایی پرچرب داشتند، اضطراب بیشتری را نسبت به موش های ماده‌ با همین رژیم غذایی از خود نشان دادند. همچنین موش های نر تحت رژیم غذایی پرچرب فعالیت شان در مواجهه با استرس کاهش پیدا کرد. با این‌حال، تنها در موش‌های ماده بود که استرس باعث شد ترکیب میکروبیوم های روده آن ها به گونه ای که انگار تحت رژیم غذایی پرچرب هستند تغییر کند.

هر چند این مطالعه فقط بر روی حیوانات انجام شده است، اما محققان باور دارند که نتایج مهمی را می تواند برای انسان ها داشته باشد.

آقای بریج واتر می گوید: “در جامعه، زن‌ها میزان بیشتری از افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند، که به استرس مربوط می‌شود.” او ادامه می‌دهد:” این مطالعه به ما می‌گوید این اختلاف می‌تواند به این دلیل باشد که میکروبیوم‌های روده در زنان و مردان تاثیرات متفاوتی از استرس می‌پذیرد.”

راه‌های تماس با ما:

تماس با وفور