دوره پیش از ازدواج یا انتخاب آگاهانه

پوستر دوره پیش از ازدواج
ثبت نام دوره

دوره آموزش پیش از ازدواج یا انتخاب آگاهانه از سال ۱۳۹۶ در مجموعه روانشناسی وفور در راستای ارائه خدمات آموزشی و روان‌شناختی خود جهت ارتقاء سطح آگاهی نسل جوان در خصوص رابطه عاطفی، کسب آمادگی لازم برای شروع ازدواج زندگی مشترک سالم و رضایت بخش تدوین و طراحی شد.

عدم اگاهی از تفاوت در نگرش‌ها، باورها، الگوهای ارتباطی و ارزش گذاری‌ها در تعارضات زوجین متجلی می‌شوند که در موارد حاد بدلیل عدم توانایی در حل آنها منجر به جدایی و طلاق می‌شود. این مسئله خود سبب وارد شدن آسیب‌های شدید روانی، عاطفی، جسمی و مادی بر فرد، خانواده‌ها و در نهایت جامعه می‌شود که از آن میان می‌توان به اختلالات روحی روانی مانند اضطراب، افسردگی و ناامیدی زوجین، مشکلات اقتصادی، نابسامانی کودکان و اثرات مخرب فشارهای روانی وارده بر آنان اشاره کرد. به همین دلیل دریافت آموزش قبل از ورود به رابطه عاطفی جدی و آشنایی با مفاهیم اولیه‌ای همچون معنای ازدواج و رابطه متعهدانه، شناخت خود و نیازهای هیجانی، شناسایی الگوهای رفتاری مخرب و غیرسازنده و … نه تنها برای هر فرد الزامی است بلکه برای برخورداری از جامعه ای سالم نیازی اساسی به شمار می رود.

سر فصل‌های دوره آموزش پیش از ازدواج:

دوره آنلاین “انتخاب آگاهانه (آموزش پیش از ازدواج)” شامل ۱۴ جلسه است که در مجموع حدود ۷۵ ساعت آموزش را در بر می‌گیرد. در طی دوره افراد کاملاً به صورت عملی با معنای رابطه سالم، ازدواج، نحوه انتخاب یار و الگوهای رفتاری خود در روابط عاطفی بر اساس علم روان شناسی آشنا می شوند. دوره با تمرکز بر موضوعات ذیل است:

  • درکی واقع بینانه از رابطه عاطفی و ازدواج
  • شناسایی باورهای ناکارآمد در خصوص رابطه عاطفی
  • شناسایی الگوهای تکراری انتخاب
  • شناسایی عوامل فردی همچون آسیب‌های روانی گذشته که در طی فرآیند رشد رخ می‌دهند و بر رابطه تاثیر منفی دارند.
  • شناخت نیازها و دلایل فردی برای تصمیم گیری جهت برقراری رابطه عاطفی و تشخیص نیازهای سالم از غیرسالم و هیجانی
  • آشنایی با موضوعات مهم در حوزه‌های مختلف زندگی و رابطه که لازم است افراد قبل از تصمیم گیری جدی در مورد آنها با شفافیت کامل صحبت کرده باشند.
  • عوامل مخرب در رابطه
  • نحوه حل تعارضات بین فردی

دست‌ آوردهای دوره پیش از ازدواج

تاکنون بیش از صدها دختر وپسر طی ۵ سال برگزاری دوره انتخاب آگاهانه یا پیش از ازدواج از آموزش‌های آن بهره برده‌اند و توانسته‌اند قبل از آنکه هزینه‌های روانی و مالی غیرقابل جبرانی را متحمل شوند نه تنها شناخت بهتری از رابطه عاطفی و نیازهایشان در انتخاب همسر بدست آورند بلکه در روابط عاطفی‌شان کیفیت بالاتری را تجربه کنند. دانش آموختگان دوره با موارد ذیل آشنا می‌شوند:

  • آشنایی از کارکردهای ناهشیار ذهن و شناخت کامل تر از خود
  • دید واقع بینانه‌ای از معیارهای انتخاب به دست می‌آورند.
  • با الگوهای رفتاری ناکارآمد خود در رابطه آشنا می‌شوند.
  • یاد می‌گیرند که چگونه تعارضات در رابطه شکل می‌گیرد
  • نحوه سالم مواجه با آن را می آموزند
  • پی می برند که چگونه تجارب تکراری در روابط عاطفی متفاوت را رقم می زنند.

مخاطبین دوره آموزش انتخاب آگاهانه یا پیش از ازدواج:

این دوره به شکلی طراحی شده که نه تنها به جوانانی که تجربه رابطه عاطفی ندارند کمک شایانی برای شکل گیری یک رابطه غنی و سالم می‌کند بلکه آموزه‌های آن به زنان و مردانی که شکست عاطفی یا طلاق را در زندگی تجربه کرده‌اند، درکی عمیق‌تر از دلایل عدم موفقیت خود می‌دهد؛ تا با آگاهی مانع تکرار اشتباهات گذشته خود شوند.

قابل ذکر است که شرکت در این دوره مستلزم ظرفیت کافی برای مواجه با موضوعات عمیق درونی است و افرادی که به تشخیص مدرس دوره از ظرفیت کافی روانی برخوردار نباشند از شرکت در دوره تا زمان مناسب منع می شوند.

 

درباره مدرس آموزش دوره پیش از ازدواج (انتخاب آگاهانه):

دکتر سپیده مینو سپهر

مدرس دوره خانم دکتر سپیده مینوسپهر دکتری روانشناسی تخصصی می باشند. ایشان دانش آموخته و دستیار مربی دوره مهارت های زندگی سالم وفور از سال ۱۳۹۰ و مربی مهارت‌های ازدواج (قبل، حین و بعد از ازدواج) از وزارت ورزش و جوانان و روان‌درمانگر ISTDP نیز می‌باشند.

تخصص‌های مربی دوره پیش از ادواج:

  • مربیگری مهارت‌ های زندگی
  • اصول و فنون مشاوره پیش از ازدواج
  • رابطه درمانی مبتنی بر ایماگو
  • زوج درمانی هیجان محور- EFT
  • تکنیک‌های حل تعارض در زوج درمانی شناختی رفتاری
  • تشخیص و درمان مشکلات جنسی
  • تشخیص و درمان پارافیلیا
  • اصول و فنون طرحواره درمانی

اهمیت ازدواج در دوره چیش از ازدواج:

ازدواج یکی از انتخاب های حساس زندگی هر فرد می باشد. استرسِ ناشى از انتخاب یا رد این پدیده اجتماعى، در کنار انتخاب زوج، بالاى جدول پدیده هاى استرس زاى زندگى افراد را اشغال کرده است.

خانواده نهاد اساسی جامعه است که ساختار و روابط درون آن بر کل جامعه تأثیر می‌گذارد. انسان برای شکوفایی در زندگی نیاز به ارتباط سازنده و سالم با دیگران دارد. در واقع ازدواج و فضای بین زوجین یکی از مهمترین عوامل شناخته شده در تجربه احساس رضایت از زندگی است. از این رو آگاهی و کسب دانش مهارت های زندگی قبل از شروع زندگی مشترک و انتخاب همسر از الزامات آغاز رابطه محسوب می شوند.

دلایل جدایی 

نااگاهی از تفاوت در نگرشها، باورها، الگوهای ارتباطی، ارزش گذاریها در تعارضات زوجین متجلی می شوند و در موارد حاد بدلیل عدم توانایی در حل آنها منجر به جدایی و طلاق می شود که خود سبب وارد شدن آسیب های شدید روانی، عاطفی، جسمی و مادی بر فرد، خانواده ها و در نهایت جامعه است. که از آن میان می توان به مشکلات اقتصادی، کودکان تک سرپرست یا بی سرپرست، فحشا، استفاده از مواد مخدر، اختلالات حاد روانی و غیره اشاره کرد. به همین دلیل دریافت آموزش قبل از ورود به رابطه عاطفی جدی و آشنایی با مفاهیم اولیه ای همچون معنای ازدواج و رابطه متعهدانه، شناخت خود و نیازهای هیجانی، شناسایی الگوهای رفتاری مخرب و غیرسازنده و … اقدامی الزامی است.

جلسات مشاوره و آموزش پیش از ازدواج امروزه بعنوان یک ضرورت و نوعی رویکرد مکمل در نظر گرفت که مراجعین را با مهارت ها، عادات و نگرشهای یک زندگی موفق آشنا کرده و با اموزش تکنیک ها راه را برای رسیدن به یک رابطه رضایتمندانه هموار می سازد. باید توجه داشت این نوع جلسات در ردیف دوره های آموزشی قرار می گیرند و نه درمانی.

 

راه های تماس با ما:

تماس با وفور


ثبت نام دوره