نقش والدین از استفاده تلفن همراه در تربیت کودک

پدر، مادر، تلفنت را زمین بگذار!

برای رشد کودک خود باید از والدین درخواست کرد، تلفن خود را زمین بگذارید و به جای آن با فرزندتان بازی کنید تا کودک شما بهنر تربیت بشود

متخصصان کودک در آکادمی طب اطفال آمریکا، به والدین، مخصوصا آن‌هایی که نگران رشد زبانی و گفتاری کودک خود هستند توصیه‌های خوبی دارند. آن‌ها، در مقاله‌ای که منتشر کرده‌اند، والدین را به انجام بازی‌های تعاملی با فرزندان خردسال خود تشویق می‌کنند. به این ترتیب، ممکن است والدین مجبور باشند تا وقت کم‌تری را صرف کار کردن با تلفن‌های هوشمند خود کنند.

چگونگی تاثیرگذاری بر کودکان

امروزه، والدین بیش از هر زمان دیگری مشغول هستند، و برای در دسترس بودن مجبورند که از تلفن‌های هوشمند خود استفاده کنند. این مقاله ضمن در نظر گرفتن چنین محدودیتی، به والدین گوشزد می‌کند این نکته را از یاد نبرند که ۸۰ درصد از رشد مغز کودک در سه سال اول زندگی اتفاق می‌افتد.

رشد مغزی کودک از طریق تعاملات پایدار کلامی و غیرکلامی بین والدین و کودک تغذیه می‌شود. این امر، ضرورت تمرکز بر وقت‌ گذاشتن برای کودکان را برجسته می‌کند. این مقاله تا آن‌جا پیش می‌رود که به صراحت ادعا می‌کند که چک‌ کردن مکرر تلفن همراه‌تان “می‌تواند به توانایی فرزندتان در یادگیری ضربه وارد کند.”

نقش والدین از استفاده تلفن همراه در تربیت کودک
بازی با کودکان در رشد مغز آن ها اثر گذار می باشد

کارهای پیشنهادی به خانواده ها برای ارتباط بهتر با فرزندان

حال این سوال مطرح می‌شود که پدر و مادرها چه کاری می‌توانند برای بیشتر کردن توانایی یادگیری زبان و مهارت‌های ارتباطی فرزندشان انجام دهند. در ادامه چند پیشنهاد ارائه می‌شود:

  1. بازی کنید. بازی‌هایی مثل “دالی‌موشه” و “اتل‌متل“. چنین بازی‌هایی یک فایده‌ی مهم دارند، آن‌ها تعامل چهره به چهره را افزایش داده، رعایت نوبت را یاد می‌دهند و عناصر اصلی ارتباط و گفتگو را تقویت می‌کنند. فعالیت‌هایی چون بوس ‌فرستادن، بای‌ بای کردن و کف ‌زدن به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های تعامل اجتماعی و گفتگویی خود را تقویت کند. از همه مهم‌تر که، این بازی‌ها به دست‌های خالی نیاز دارند، هم از سوی کودکان و هم از سوی والدین!
  2. با فرزند پیش‌دبستانی خود کتاب بخوانید، خانه‌سازی کنید، و در پارک با هم به تماشای یک سگ بنشینید. وقتی دو نفر هم‌ زمان روی یک چیز تمرکز می‌کنند، آن‌ها درگیر فرآیندی به نام “توجه مشترک” می‌شوند. توجه مشترک، یک بخش اصلی رشد ارتباطی و زبانی به حساب می‌آید. همچنین این‌که کودک تجربه‌اش را با فرد دیگری در میان بگذارد و ببیند نظر فرد دیگر چیست، یک مهارت اجتماعی مهم به حساب می‌آید.
  3. با آن­ها بازی‌های تعاملی کودکانه داشته باشید. بازی‌هایی مثل «کلاغ‌پر»، «زو» و «عمو زنجیرباف»
  4. با کودک‌تان طبیعت‌گردی کنید. از عباراتی مثل: “به آن ابرهای بزرگ نگاه کن” یا “به چمن دست بزن. هنوز از باران دیروز خیس است.” استفاده کنید. کودکان خردسال کشف و کنکاش را دوست دارند و مطمئنا سوال‌های زیادی در این طبیعت‌گردی‌ها برایشان پیش خواهد آمد. طبیعت، کنجکاوی ذاتی کودکان را تحریک می‌کند.
  5. با کودک­تان گرگم‌ ­به‌ هوا بازی کنید.
والدین تلفن تربیت کودک
با کودکتان به طبیعت بروید

شما می‌توانید برای اطلاعات از دوره های مهارت زندگی سالم کودکان از بدو تولد تا ۱۲ سال در مجموعه روانشناسی وفور روی لینک کلیک کنید

اثرات تماشا کردن تلوزیون و تلفن توسط والدین بر تربیت کودک

گفته شده که تماشای تلویزیون در اوایل زندگی، آثاری مخرب بر روان کودک، توانایی‌های ارتباطی‌اش و درک وی از واقعیت بر جای می‌گذارد. چالش پیش روی والدین، امروز دیگر تنها تلویزیون نیست، بلکه بسیاری از رسانه‌های دیجیتالیِ در دسترس است.

سه تا چهار سال اول زندگی، فرصتی است مهم و ارزشمند برای رشد مغزی کودک، که والدین نباید آن را از دست بدهند. اگر والدین زمان کمتری را صرف تلفن‌های هوشمند خود کنند، پاداش چنین توجهاتی را در سال‌های آینده خواهند گرفت.

 

والدین تلفن تربیت کودک

برگرفته از:

www.psychologytoday.com

 

راه‌های تماس با ما:

تماس با وفور