آیا فیس بوک باعث افسردگی روان می‌شود؟

تجربه‌ی “از قافله عقب ماندن” مساله‌ای است که چند سال پیش روانشناسان آن را به عنوان یکی از خطرات استفاده از فیس‌ بوک برشمردند. این یکی از تاثیرات فیس بوک بر افسردگی روان می باشد.

فرض کنید یک شب در خانه نشسته‌اید و تصمیم می‌گیرید سری به فیس‌ بوکتان بزنید تا از حال دوستان‌تان خبردار شوید. می‌بینید که آن‌ها در مهمانی هستند، درست وقتی که شما بیکار در خانه نشسته‌اید. به فکر می‌افتید که چرا هیچ‌ کسی شما را دعوت نکرده است، با اینکه فکر می‌کردید بین این دوستان‌تان محبوب هستید. آیا ویژگی‌ای دارید که آن‌ها از آن خوش‌شان نمی‌آید؟ چند جشن و اتفاق را به دلیل این‌که دوستان‌تان نخواسته‌اند شما در آن باشید از دست داده‌اید؟ ذهن‌تان به همین مسائل مشغول می‌شود و همین که به علت این مسائل فکر می‌کنید، عزت نفس‌تان شروع به تحلیل رفتن می‌کند.

احساس کنار گذاشته‌ شدن همواره یک عامل بالقوه برای احساس افسردگی و عزت نفس پایین بوده است، با این وجود شبکه‌های اجتماعی تعداد دفعاتی را که متوجه می‌شوید از لیست خط خورده‌اید بیشتر می‌کند. با در نظر گرفتن چنین ریسک‌هایی، آکادمی طب اطفال آمریکا، هشداری داده مبنی بر اینکه فیس‌ بوک می‌تواند ایجاد کننده‌ی افسردگی در کودکان و نوجوانان باشد. کودکان و نوجوانان نسبت به پس‌ زده‌ شدن حساسیت بیشتری دارند.

فیس بوک افسردگی روان
اثرات فیس بوک بر روان

تاثیر فیس بوک بر افسردگی روان

در مورد اینکه آیا فیس‌ بوک عاملی برای افسردگی روان هست یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد. برخی‌ها شخصیت فرد را عامل تعیین‌ کننده در این موضوع می‌دانند. محققانی در دانشگاه هنگ‌ کنگ، صفت روان‌ رنجور خویی را عامل تعیین‌ کننده می‌دانند. این صفت، تعیین‌ کننده‌ی تمایل افراد به نگرانی بیش از حد، احساس اضطراب و حس نا امنی است. پیش‌تر، چندین مطالعه نقش روان‌ رنجور خویی را در تمایل کاربران فیس بوکی به ارائه‌ی تصویری خوب‌تر از خود بررسی کرده بودند. از این گذشته، افراد با روان‌ رنجور خوییِ بالا، احتمال بیشتری دارد که حساب‌های دیگران را دنبال کنند به جای اینکه خودشان پست‌های جدید بگذارند.

دو ویژگی دیگر روانی که به این موضوع مربوط هستند، حسادت و چشم و هم‌چشمی است، که با تجربیات منفی افراد در این شبکه‌ها مرتبط است.

فیس بوک افسردگی روان
عوارض فیس بوک بر روان

نتیجه گیری:

با وجود این‌ها، هنوز تحقیقی که بتواند اثبات کند که استفاده از فیس‌ بوک به افسردگی می‌انجامد انجام نشده است. این در حالی است که، به کسانی که روان‌ رنجور خویی بالایی دارند توصیه می‌شود، در مورد استفاده‌ی زیاد از این شبکه‌ها محتاط باشند. چرا که، آن‌طور که محققان دانشگاه شویان هنگ‌کنگ می‌گویند، این احتمال وجود دارد که افراد با روان‌ رنجور خویی بالا که علائم افسردگی هم دارند، بر اثر استفاده از فیس‌بوک دچار مشکل شوند.

راه‌های تماس با ما:

تماس با وفور