برای تاثیر گذاری مثبت بر دیگران، این ۴ کار را انجام ندهید!

چه چیزهایی بقیه را از شما می‌رنجاند

تاثیر گذاری مثبت بر دیگران برای زندگی اجتماعی ما حیاتی است. فرض کنید در یک مصاحبه‌ی کاری یا یک قرار ملاقات هستید، اینکه چطور به نظر دیگری می‌رسید، تعیین‌ کننده‌ی موفقیت یا شکست شما در این موقعیت‌ها است. برای اینکه شما را تحویل بگیرند، باید ویژگی‌هایی مثل خونگرمی، مورد اعتماد بودن و شایستگی از خود نشان دهید. اما گاهی پیش می‌آید که چنین سناریوی مطلوبی اتفاق نمی‌افتد. تحقیقاتی که در مورد مدیریت تاثیرات بین‌ فردی انجام گرفته، نشان می‌دهد که انسان‌ها به طور طبیعی مهارت بالایی در ارائه‌ کردن تصویری مثبت از خود به دیگران دارند. اما وقتی که موفق نیستند، دلیل آن این است که منابع روانی‌شان تخلیه شده است.

شناساندن خود به دیگران

برای تاثیر گذاری مثبت بر دیگران باید دو کار را انجام بدهیم

اول اینکه فرد باید تصویری را که می‌خواهد به دیگران نشان دهد انتخاب کند. دوم، فرد باید آن تصویر را با برنامه‌ای مشخص به دیگران ارائه کند. این گام دوم است که محققان در مورد آن می‌گویند که از منابع روانی ما استفاده می‌کند. تاثیر مثبت گذاشتن، خودگردانی و خودکنترلی می‎خواهد، که هر دوی این‌ها مستلزم تلاش هستند. برای نمونه، وقتی ما بار زیاد شناختی یا حواس پرتی داریم ممکن است متکبرانه رفتار کنیم. چنین چیزی خیلی از سوی دیگران به خوبی ادراک نمی‌شود.

آیا این احتمال وجود دارد که برخی‌ها جدای از منابع روانی، در گذاشتن تاثیر خوب نابلد هستند؟

مطالعه‌ای که جنینا استاین متز در دانشگاه اوترخت انجام داده است، این تفکر سنتی را به چالش می‌کشد. او و همکارانش تایید می‌کنند که بعضی‌ها ممکن است ارائه‌کنندگان بدی باشند، نه به دلیل نداشتن منابع روانی، بلکه به دو دلیلی که عموما تاکنون مغفول مانده است. اولی، نداشتن این توانایی است که خود را در جای دیگران قرار دهد. این به دلیل آن است که فرد نمی‌تواند واکنش هیجانی فرد دیگر را به خوبی پیش‌بینی کند. عامل دوم خودشیفتگی است. این ویژگی باعث می‌شود که افراد دور و بر، رانده شوند. علاوه بر این، روابط نزدیک این افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد، چرا که خودشیفتگان باور دارند که برتر هستند، مقایسه‌هایی می‌کنند که خود را برتر می‌شمارند و دیگران را دست‌ کم می‌گیرند. نداشتن توانایی در نظر گرفتن نظر دیگران به چهار استراتژی غلط در ارائه‌ی تصویر از خود می‌انجامد:

تکبر

رفتارهای خودبزرگ‌ بینانه تاثیر منفی از شما در ذهن اشخاص دیگر به جای می‌گذارند. در یک مطالعه نشان داده شد که افراد، دیدی خصمانه نسبت به افرادی که از خودشان تعریف می‌کنند پیدا می‌کنند، افرادی که مقایسه‌هایی می‌کنند که در آن خودشان را سمت برتر این مقایسه جلوه می‌دهند.

لاف‌زدن متواضعانه

افرادی که لاف متواضعانه می‌زنند، کسانی هستند که از خود در قالب عباراتی متواضعانه تعریف می‌کنند. با متواضع به نظر رسیدن، این افراد سعی می‌کنند توجه را به سمت ویژگی‌های مثبت خود بکشانند. از آنجا که این افراد ممکن است در این کار غیر صادق به نظر بیایند، معمولا تاثیر منفی‌ بر دیگران به جای می‌گذارند.

ریاکاری

ریاکاران کسانی هستند که تصویر خاصی از خود ارائه می‌دهند، ولی در عمل بر اساس آن تصویر زندگی نمی‌کنند. این موضوع مخصوصا در مورد مسائل اخلاقی اتفاق می‌افتد. این افراد وقتی دست‌شان رو می‌شود بیش از کسانی که همان کارها را می‌کنند ولی سعی نکرده‌اند آن تصویر را از خود نشان دهند، منفور می‌شوند.

تعریف‌های ریاکارانه

یک تعریف ریاکارانه، توهینی است که در قالب تعریف بیان می‌شود که در آن گوینده‌ی تعریف نگاهی والادستانه دارد. برای نمونه این یک تعریف ریاکارانه است: «انتظار نداشتم که این‌ قدر خوب در امتحان نمره بیاوری. خیلی عالیه!». درست است که افراد شنیدن تعریف را دوست دارند، ولیکن وقتی چنین تعریف‌هایی را بشنوند تمایل خواهند یافت که از شما اجتناب کنند.

راه‌های تماس با ما:

تماس با وفور