رؤیا – دوره ۱ رشت

تجربه شاگردان
وفور … زبان مشترک !
یکی از موانعی که افراد بهنگام دعوت شدنشان به دوره “وفور” اعلام میکنند مشکلاتِ مالی است. همه ما در شرایطی بسر می بریم که درک این موضوع کاملا برایمان ملموس است و نیاز به هیچ توضیح اضافه ای ندارد. از سویی دیگر، وقتی به چالش های عمیق و روز افزون افراد در طیف های مختلف جامعه نگاه می کنم و پای درد دلشان می نشینم اولین جمله مشترکی که از کوچک و بزرگ می شنوم درد شنیده نشدن و به قولی درک نشدن است!
در میان این دل گویه ها ‌، کمرنگ بودن “زبانی مشترک” و قابل فهم در بین آدمها در الویت است و گویی نیازهای بقا و تنگناهای اقتصادی علیرغم همه دشواریها بیش از آنکه یک مشکل واقعى باشد یک بهانه “با ظاهرى موجه” است!
حق داریم … درد عمیقی است ! همه موجودات حتی گیاهان در پس سکوت خود زبانی مشترک برای ارتباط دارند چه رسد به آدمی ، که بدون ارتباط موثر دق می کند!
پرسشی که مطرح است این است که فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد نیازِ اساسیِ زبان مشترک که فقدانش این چنین ما و روابط مان را به چالش کشیده چگونه میسر است؟
آیا باید منتظر بهبود شرایط اقتصادی ماند؟
آیا باید منتظر حال خوب ماند که شاید روزی از راه برسد ؟!
ایا باید چشم براه تغییر و پل زدن از سوی دیگران روزها را شب کرد ؟!
روزگاری است که به این سیاق ، طی طریق کردیم و هزینه های سنگینی بابت آن پرداختیم که طلاق های عاطفی تنها مشت نمونه خروار است … !
در طی یک سال و نیم همسفری با دوره ى وفور ، به تجربه دیدم که چگونه با افرادی از خانواده و دوستان که در این دوره شرکت کردند به یک “زبان مشترک ” رسیدیم ، به یک “فهم مشترک ” که گاه برای درک آن اشارتی کافی است !
یاد گیری این زبان، همچون همه زبانها ، الفبایی دارد که نیازمند آموزش است و “وفور” با بکار گیری علم روانشناسیِ کاربردی با فهمی ساده و قابل درک آن را هم جنس زندگی به رشته تحریر در آورده، سالها آن را با توجه به نیاز افراد ویرایش کرده ، تجربه کرده تا به جان و دلت بنشیند ، در زندگیت حل شود تا همچون کاوشگری از درون آن با فهم خود آنچه نیاز داری استخراج کنی … که این معدن آگاهی ، درهای گرانقدر و نهفته بسیار دارد و کشف آنها نیازمند صبوری و فهم و جسارت است …
و به یاد داشته باشیم که به قول مربی مان :
“وقتی هدفی برای شما در زندگی مهم باشد در مسیر رسیدن به آن ، هستی شما را به چالش می کشد”
رؤیا نایبى – فارغ التحصیل دوره ١ مهارت هاى جامع و تغصیلى زندگى سالم «وفور» رشت – ۱۳۹۹/۸/۲۰