کرونا و خیر اعظم

خیر اعظم

در این ویدئو جناب آقای امیر منشی، رواندرمانگر و روانشناس و مدرس دوره های زندگی سالم (وفور) به ما از چگونگی ایجاد وحدت با به وجود آمدن کرونا میگوید.

کرونا ویروس کجای نیکی حاکم بر جهان هستی اسنت؟

یک عبارتی است که ما ایرانی ها خیلی آن را به کار میبریم. “الخیر فی ما وقع” به زبان ساده میگوید: جهان در خیر است و هر آنچه اتفاق می افتد در خیر است. تقریبا همه ادیان الهی و رویکردهای معنوی هم همین را بیان میکنند. حال به نظر شما دانستن این مطلب و یا این مطلب را باور داشته باشیم! انجام کار خیر را بی معنا نمیکند؟ به عبارت دیگر اگر دنیا در خیر است، پس چرا ما باید کار خیر انجام دهیم؟ و بر فرض که همه توافق کنیم که خیر چیزی است که ما میگوییم. جواب خیلی ساده است. کار خیر نکن. و فطرت ما به ما خواهد آموخت چه کاری را انجام بدهیم. پاسخ همیشه در قلب آدمها قرار دارد و این سوال هم از آن دسته سوال هاست که پاسخش در قلب ما قرار دارد.

مولانا تعبیری از عقل داردکه عقل را به عقل کلی و عقل جزئی تقسیم میکند. و وقتی به نوشته های مولانا دقت میکنیم متوجه میشویم که میگوید ما از طریق عقل جزئی به عقل کلی میرسیم. و به نظر من کار خیر هم همینگونه است که یک خیر جزئی داریم و یک خیر کلی داریم.

در دنیای من خیر جزئی شامل مواردی است مثل حفظ بقا، حفظ عزت نفس و شان انسان ها. مانند زمانی که سیل و زلزله می آید مردم در آنجا کمک میکنند. من این را خیر جزئی و لازم میبینم. و اما در مقابل خیر جزئی و خیر اعظم قرار دارد. خیر اعظم یعنی اینکه “کمک کنیم تجربه وحدت در بین انسان ها اتفاق بیافتد” صحبت از تجربه وحدت است نه خود وحدت. ما اگر وحدت را به وجود هم نیاوریم، دنیا در وحدت هست. از نظر من امکان به وجود آمدن وحدت میشود خیر اعظم.

 

کرونا

 

اگر اعتقاد بر این است که جهان در خیر است، چرا باید آرمان ما تفهیم یکی بودن باشد؟

مشکل از نفس ما یا منیت، یا همان ایگو در معنای نفس و منیت می باشد و ذهن ابزار نفس است. و ما آدمها به دنیا می آییم و یاد میگیریم که امنیت ما در جدا کردن حسابمان با جساب دیگری است. در تمام طول تاریخ بشر، ما هرگز ضرورت وحدت را متوجه نشده ایم. زندگی میکردیم بر اساس زندگی فردی. حتی اگر زندگی میکردیم به صورت جمعی؛ جمعیمون به نفع یک ایده خاص بود. تا زمانی که کرونا آمد و به ما ضرورت وحدت یکی بودن را نشان داد. هیچ پدیده ای را در تاریخ بشری نمی توانید پیدا کنید تا به این وضوح ضرورت، لزوم وحدت انسان ها با هم برای تعیین سرنوشتون را نشان داده باشد.

 

راه‌های تماس با ما:

تماس با وفور