مهارت زندگی وفور کودکان ۷ تا ۹ سال

ثبت نام در دوره

در این نوشته میخواهیم به دوره مهارت زندگی وفور کودکان (۷ تا ۹) سال بپردازیم. این دوره با مربی گری خانم پردیس مجتبوی و تحت نظارت آقای دکتر امیر منشی برگزار میگردد

کودکان در سال‌های اولیه مدرسه چالش‌های مختلفی را در مدرسه و در ارتباط با همسالان، تکالیف و درس‌هایشان، معلمان، والدین و دیگران تجربه می‌کنند. به همین دلیل لازم است کودکان با مهارت‌هایی آشنا شوند که به آنها کمک کند تا از همین سنین به طور موثری چالش‌های خود مواجه شوند و آنها را حل کنند.

بیشتر مسائل کودکان در سنین بعدی به این خاطر است که احساسات خود را به درستی تشخیص نمی‌دهند. درعین حال هیجاناتشان را به شکل مناسبی ابراز نمی‌کنند . این موضوع آسیب های زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند. در دوره مهارت های زندگی سالم کودکان ۷ تا ۹ سال  تمرکز بر آموزش احساسات، نحوه بیان آن، شناخت ویژگی‌های خود و دیگران، حل مسئله و … به شکل کاربردی و تجربه محور است.

آنچه در فرایند رشد کودکان اهمیت دارد، آموختن مهارت‌های ‌زندگی از سنین کودکی، ‌نحوه شناخت خود و مواجه با هیجانات و آگاهی به مسائل و چالش‌های این دوره‌‌ی سنی است. زیرا این سنین دروازه‌‌ی ورود کودکان به سنین قبل از نوجوانی آنهاست.

از دیگر اهداف دوره این است که به کودکان این توانایی را دهد تا به خود مشاهده‌گر در ارتباط با جهان پیرامونشان دست پیدا کنند و بتوانند با مهارت حل مسئله جنبه‌های مختلف یک موضوع را بررسی کنند و تصمیمات مناسبی بگیرند.

سرفصل های دوره آموزشی مهارت های زندگی سالم کودکان ۷ تا ۹ سال

در دوره آموزش مهارت هاى زندگى سالم کودکان ۷ تا ۹ سال، به آموزش مهارت‌ های زندگی و مهارت‌های اجتماعی پرداخته می‌شود. کودکان با مهارت‌هایی چون خودآگاهی، شناخت و بیان موثر احساسات، حل مسئله، شناخت اضطراب و نحوه تنظیم و مدیریت آن آشنا می‌شوند. و فرصت تعامل سازنده با دیگران برایشان فراهم می‌شود. حین این تعاملات به شکل تجربه‌ای و عملى و کاربردى به آموزش مهارت‌های ‌زندگی پرداخته می شود.

از ابزارهای مهم این دوره بازی‌های گروهی، بیان چالش‌ها و مواجهه مؤثر با آنها، در قالب قصه، و تمریناتی است که به درک بهتر مهارت‌هاى لازمِ پیش رویشان کمک می‌کند.

این موارد از سر فصل های این دوره خواهد بود:

  • خودآگاهی و شناخت نسبی از توانایی ها و ویژگی های شخصی هر فرد
  • تمرین مهارت حل مسئله برای آشنایی با موقعیت های جدید پیش رو
  •  مهارت دوستیابی و ملاک های دوست مناسب
  • شناخت احساسات و بیان موثر آن و تمیز احساسات از هم
  • شناخت اضطراب و نحوه ی مدیریت آن
  • ارتباط موثر با دیگران
  • درک و پذیرش دیگری
  • توانایی گفتگو در جمعی از همسالان
  • تقویت نظم پذیری و مسئولیت پذیری کودکان طی فرایند دوره.

این دوره به کودکان کمک می‌کند تا چالش‌ها و مشکلات خود را مشاهده کنند و به نحوى موثر و مستقل‌ در صدد حل آنها برآیند.

شما می‌توانید برای اطلاعات از دوره های مهارت زندگی سالم کودکان از بدو تولد تا ۱۲ سال رد مجموعه روانشناسی وفور روی لینک کلیک کنید

دست‌ آوردهای دوره آموزشی مهارت‌های زندگی سالم کودکان ۷ تا ۹ سال

آنچه کودکان در پایان دوره می آموزند:

  • آن‌ها نسبت به علایق ،توانمندی های خود آگاهی بیشتری به دست می آوردند.
  • آن‌ها در ارتباط با احساسات خود توانایی تشخیص بیشتری خواهند داشت و احساسات خود را به نحو مناسب تری ابراز میکنند.
  • نسبت به دیگران پذیرا تر خواهند بود و از تفاوت‌های فردی میان افراد درکی نسبی دارند.
  • علائم اضطراب را می‌شناسند و راه‌هایی را برای مدیریت آن یاد گرفته‌اند.
  • در ارتباط با دوستان خود روابط دوستانه‌تری برقرار می‌کنند.
  • مسئولیت پذیری از مهارت‌هایی است که کودکان نسبت به آن پذیراتر خواهند شد.

در نهایت مسیر رشد، راهی طولانی و نامحدود است. در هر سنی نیاز به آگاهی و رشد در هر فردی وجود دارد. هر فرد با آگاهی از درون خود با دنیایی وسیع از ناشناخته ها آشنا می شود . هر بار با لایه‌ی عمیق‌تری از وجود خود آشنا می‌شود.

در بازه سنی ۷ تا ۹ سال مهارت‌های لازم به نحوی به کودکان آموزش داده می‌شود تا پیش زمینه‌ای برای مراحل بعدی رشد آنها ایجاد شود. کودکان بعد از گذر از این مرحله وارد مرحله‌ی پیش از نوجوانی می‌شوند و لازم است برای این دوران آمادگی‌هایی را از قبل بدست آورند.

این مسیر بخشی از فرایند رشد آن هاست که لازم است آجر های اولیه ی آن به نحو دقیق و مناسبی چیده شود تا در نهایت بنای رشد آنان استوار و با نقص کمتری شکل بگیرد.

از  ابزارهای مهم دوره: قصه، تمرین از طریق بازی و فعالیت های گروهی است.

مخاطبین دوره دوره آموزشی مهارت‌های زندگی سالم کودکان ۷ تا ۹ سال

مخاطبین دوره دختران و پسران  ۷ تا ۹ سال هستند. برای شرکت در این دوره داشتن مهارت‌های خواندن و نوشتن به طور نسبی لازم است.

درباره مدرس دوره آموزشی مهارت‌های زندگی سالم کودکان ۷ تا ۹ سال

مربی دوره خانم پردیس مجتبوی، کاندیدای دکتری روانشناسی تربیتی، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، کارشناس روانشناسی بالینی و درمانگر کودک و نوجوان و والدین و همینطور درمانگر istdp. هستند.

ایشان سابقه‌ی مربیگری و تسهیلگری کودکان به مدت ۷ سال و مربی مهارت‌های زندگی و طراح کارگاه‌های مهارت های زندگی هستند.

راه‌های تماس با ما:

تماس با وفور

 


ثبت نام در دوره